SWOT-analyse

Ken jezelf

Vaak vergeten bedrijven waar ze echt goed in zijn, of toch om dat uit te spelen in hun marketing. Door een SWOT-analyse te maken krijg je in één oogopslag een handig overzicht van je sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen.

Stel jezelf de juiste vragen

Om je sterktes op te lijsten stel je jezelf de vraag wat je klanten zeer goed vinden aan jouw bedrijf. Wat appreciëren ze aan je product, dienst of service?

Elk bedrijf heeft zwaktes. Als je het lastig vindt om ze te benoemen, maak dan een overzicht van de meest voorkomende frustraties bij je klanten.

De markt biedt ongetwijfeld kansen. Welk competitief verschil kan je maken ten opzichte van je concurrenten?

Anderzijds liggen er misschien ook bedreigingen op de loer. Welke wetgeving bedreigt je huidige manier van zakendoen? Staat je business model onder druk?

Hoe ver ga ik in mijn SWOT-analyse

Je kan je SWOT-analyse best zo breed mogelijk benaderen. Ze kan vanuit verschillende bedrijfsdomeinen heel interessante inzichten opleveren die helpt bij het bepalen van je marketingdoelstellingen, naast een goed algemeen beeld over je volledig bedrijf.

wil je ook een marketingpartner die meer met je meedenkt en focust op wat echt belangrijk is?

Laten we dan kennismaken tijdens een marketingbrainstorm. We bekijken graag samen met jou welke aanpak best werkt voor je project.

Bekijk ook

Ken je klanten en organiseer ze in logische doelgroepen

Welk probleem los je op voor wie op welke manier, en waarom

Welke perceptie moet de consument hebben over je merk